MEL-scripting

Redan första veckan i Animation 2 så fick vi ta del av hur Mayas egna programmeringsspråk fungerade, dvs Maya Embedded Language (MEL). Allt som går att göra i Maya går att göra genom enbart scripting, även fast jag själv tycker att det är ett mycket bökigare sätt i regel, förutom då man kan använda färdiga script för att t ex få upp en rig väldigt snabbt eller slippa ändra jointarnas rotation.

Anyway! Vi skulle i alla fall göra något i MEL inför inlupp 1 och jag har valt att göra en knapp som, när man trycker på den, skapar en elefant - bestående av mestadels primitiver. Den är visserligen inte vacker, men det skulle åtminstone duga för godkänt xD

Så här kommer lite bilder (Bild 1 - Som det ser ut i Notepad, då det var det jag använda först för att spara ner scripted; Bild 2 - Scripten som den ser ut i Script Editorn. Fick nån lustig varning som jag inte fick på skolan, men det funkar ändå; Bild 3 - Som det ser ut när scriptet körs, dvs en elefant dyker upp! Men i wireframe; Bild 4 - Elefanten när den är mer "solid", så det syns bättre vad som är vad. Den blev ganska söt ändå!):





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0