Nytt till inluppen!

Både igår och idag har jag suttit och gjort saker som vi kan använda till vår sista inlupp, utöver den gudomligt snygga enhörningen. Det har blivit en slags öppenspis, en säng, en dörr, fönsterluckor, facklor, ett par hyllor samt en kittel till där elden ska vara.





Inluppen planerad, nu blir det massproduktion!

Nu har jag och min kompanjon planerat vår sista inlämningsuppgift till Animation 2 och jag har påbörjat den första "inredningsdetaljen" som den elaka goblin-snubben kommer ha i sitt torn/rum. Joel har nämligen gjort en väldigt snygg goblin som ska bo där och helt enkelt vara elak. Han hatar enhörningar och fairies, så här kommer alltså hans matta = en enhörningsfäll! Väldigt inne just nu in the evil world:



Den ska få mer päls såklart och en fin man, men det är en början i alla fall. Lägg märke till den sjukt snygga tungan som hänger ut för extra effekt. EDIT: Här kommer manen också:



Sen har jag även fortsatt på draken. Det blir inga normal maps eller så och sen får vi se om jag behåller håret eller inte, men jag har i alla fall gjort all skinning nu, så alla controllers kan användas så man kan röra på honom :)



Lite väl mycket slack idag faktiskt

Men jag fick ändå en sak gjord: Håret på draken. Det är inte säkert att jag behåller det, men jag tyckte att det kunde vara en kul idé istället för "taggar" på ryggen. Här kommer lite screenshots i alla fall :)



Mer maya!

Här kommer lite bilder på hur det går med draken! Det är lite äldre bilder också, så jag har inte gjort allt idag :p Riggen har stretchy IK på ben och vingar, Foot Roll på båda fossingarna, IK/FK-switches på armarna, den är UV-mappad, driven keys på fingrar, tår och vingar samt en målad kropp (dvs en texture gjord med hjälp av 3D Paint Tool of awesomesauce). Jag är inte klar med målningen, men nu orkas det inte med något mer idag.







Påbörjat en ny mesh!

Den här gången ska det bli en liten drake. Det jag hittills har gjort är fortfarande i "delar", så en massa fula skarvar syns och det är uppenbart att handen är lite egen. Den är inte alls klar :p Sen måste ju stackarn få ett huvud också, men det blir morgondagens uppdrag. Godnatt!





Blockat ut ett rum till Inlupp 3

Sådär. Nu har jag suttit ett tag och blockat ut ett rum tillsammans med några saker. Allt kan såklart skalas upp och ner som man vill, så poängen är bara att visa hur jag tänkte att min och Joels sista inlupp kan tänkas se ut (dvs miljön vi ska jobba i. En eldstad kan man ha partikeleftekter för eld i, det kan regna utanför det öppna fönstret (och finnas moln) samt tyg kan användas för sängen. Det blir nog en fin trädörr och träluckor vid något annat tillfälle. Först måste vi ju komma överens om hur vi vill att det ska se ut. Miljön är inte det viktigaste, men det är ju bra om det matchar till det övriga! :)


 

Sen har jag även lekt runt lite med partikeleffekter efter att ha tittat på några tutorials. Valde att först prova det på fen jag gjort sedan tidigare (till förra inluppen) och jag gjorde även en bana som den rör sig längst.

 

 


Dagens första arbete

Hittills idag har jag jobbat med den individuella delen av SP2 där man ska skriva ner en spelidé och sen göra en moodboard till denna. Det har jag alltså numera gjort och lagt upp på projektsidan som vi använder till kursen. Jag fick även de två sista concept art-bilderna inscannade som jag gjorde till grupparbetet samt bilden jag gjorde till min egen uppgift.



 

 

 


Mer concept art!

Här kommer lite concept art som jag påbörjade i veckan och som jag idag ritat klart. Det är inte alls spikat att djuren kommer se ut på det här sättet, men att ha lite bilder på hur man tänker kan i alla fall väcka diskussion så man kommer vidare i utvecklingen.







Inför inlämningsuppift 2 i Animation

Både igår och idag har jag suttit en hel del med det material som ska skickas in till på måndag. Hästen lär inte få någon päls än i alla fall, för på grund av något okänt så vägrar renderingen fungera ifall jag lägger på en päls. Det fungerar varken här eller på skolan, så jag får vänta och se om jag får hjälp med det till veckan. Den tillgängliga handledare visste nämligen inte :/

Ahwell! Jag har ändå suttit och renderat ut en del bilder, samt gjort om den lila bollen i "tearable surface"-uppgiften till Navi istället. Eftersom att jag ändå så var inne på Zelda-temat, så kändes det rätt!







Den nya kursen SP2

I veckan har den sista kursen för den här terminen dragit igång. Den innebär att vi både individuellt och i grupp ska arbeta med spelidéer och helt enkelt jobba fram koncept som man sedan ska pitcha. Jag är i en grupp av 6 personer och hittills har vi gjort en första skiss på en one-pager, fått fram ett första utkast för trailermusik och även tagit fram en del concept art. Jag fungerar lite som creative director i gruppen och kommer skriva en hel del backstory och annat kul, men jag har även tagit till pennan till art också! Jag kommer sitta mer i helgen, men här är två bilder jag gjorde tidigare i veckan:



Nu får det fasen räcka med Maya idag >.<

Nu har jag suttit ännu fler timmar.. men jag har faktiskt fått saker gjort! Jag har bland annat gjort en näsduk åt skyltdockan och sedan gjort "extrauppgiften" i forma av en lila boll som färdas genom en flagga som jag så vackert gjort ett helt okänt mönster på.






Jobbat med Hair och Cloth

Sådär, nu har man lagt ner ett par timmar på att göra hår och en klänning till min skyltdocka. Det syns inte så bra det där med att klänningen har cloth-egenskaper, utan det syns mest när den animeras och rör sig. Håret däremot blev ganska kul :) Sedan har jag även gjort iordning hästens man och svans ordentligt, så de rör sig med hästen. Jag försökte lägga på en päls igen men av någon anledning funkar det inte så bra, så jag får väl försöka få tag i en handledare under veckan.

Här kommer i alla fall bilder från det jag hittills fått fram idag:


En häst, en kossa och en skyltdocka

Ja, idag har man försökt få en del jobb gjort. Jag har skrivit en kort beskrivning på en spelidé till den individuella uppgiften i SP2, googlat efter bilder och ritat ett par bilder till grupparbetet för samma kurs och sedan påbörjat en skyltdocka som jag ska använda till en del av nästa inlämningsuppgift i animationskursen.

Det ska bli en skyltdocka lite likt de som H&M använt, dvs en ganska surrealistiskt docka utan händer, fötter samt knappt något ansikte. Hon ska däremot ha en klänning som jag hade tänkt försöka använda tyginställningar på och sedan göra en peruk också. Men meshen måste ju bli klar först, och det är den verkligen inte än. Behöver i alla fall en kväll till, för den ser riktigt ful ut just nu.


RSS 2.0